Bekijk deze e-mail in de browser
 
Stedelijk Coaches VE
Oktober 2024
 

Tijdens de opmaak van deze nieuwsbrief werd ons duidelijk dat het bijna een thema nummer over ouders is geworden. De onderwerpen zijn op hun eigen wijze te linken aan ouders/verzorgers. Niet gek als we bedenken dat zij de belangrijkste personen zijn in het leven van de kinderen. Ons gemeenschappelijke doel, alle kinderen de allerbeste (start)kansen bieden, is daar onlosmakelijk mee verbonden. 

 

We delen graag praktische tips en zoveel mogelijk relevante informatie. Mocht er vanuit jullie behoefte zijn om een specifiek onderwerp of thema te belichten in een volgende nieuwsbrief: wij staan open voor suggesties! Laat het ons weten door een mail te sturen aan: coachesvve@deschoor.nl

 

Alle nieuwsbrieven zijn terug te lezen op onze website: www.coachesvvealmere.nl

Veel leesplezier!

 

Hartelijke groet,

Ellie, Mariëtte, Thea, Simone

Stedelijk coaches VE Almere

Ouders spelen een cruciale rol in de ontwikkeling van hun kinderen. Uit onderzoek blijkt dat professionals in de kinderopvang de samenwerking met ouders stapsgewijs kunnen versterken:

  • Investeer in het kennismaken met ouders en het goed leren kennen van het gezin, de thuisomgeving en de achtergronden van ouders. Een aandachtspunt hierbij is het inzicht verkrijgen in de interacties tussen ouders en kinderen en de visie van ouders op opvoeden.
  • Spreek samen met ouders heldere procedures af voor afstemming over de ontwikkeling van het kind.
  • Werk steeds aan wederkerige relaties mt ouders tijdens de bestaande contactmomenten. 
  • Ondersteun samen de ontwikkeling van het kind. 

Bovenstaande punten zijn jou als professional uiteraard niet onbekend, maar hoe zien deze eruit op jouw groep(en)? Vind je het interessant om hier dieper op in te gaan en met andere professionals van gedachten te wisselen? Tijdens de workshop 'Samenwerken met ouders; aanpak en beleidsontwikkeling' onderzoeken we de mogelijkheden om sterk partnerschap tussen ouders en de voorschool in de praktijk te brengen. We bekijken onder andere hoe je een beleidsplan kunt ontwikkelen gericht op een sterke samenwerking met ouders.

 

Spreekt dit je aan? Sluit je dan aan bij de gratis workshop op donderdag 21 november 2024.

Klik HIER om je direct aan melden.

 

Heb je nog vragen? Stuur een bericht naar Mariëtte Maring: mmaring@deschoor.nl  

 

Workshop: Samenwerken met ouders; aanpak en beleidsontwikkeling

Donderdag 21 november 2024
10:00 uur tot 13:00 uur 

 

Klik op de afbeelding om deze te vergroten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onze collega's van Spelend Leren Thuis bieden voorschoolse activiteiten in het kader van toeleiding naar VVE: Mini Samenspel, Opstap(je), VVE Thuis. Maar wist jij dat ze ook diverse gratis Ouder en Kind Inloopochtenden (OKI) momenten organiseren?

De OKI staat voor: 
* ontmoeten 
* samen spelen 
* kennis delen 
* ontdekken 

Tijdens de ochtenden worden activiteiten gedaan die aansluiten bij de leeftijd en ontwikkeling van het kind. Een ideale plek om andere ouders te ontmoeten terwijl de kinderen met elkaar spelen. Bekijk hier de locaties, tijden en verdere contactgegevens.

Heb je ouders/verzorgers bij wie dit goed past? Zegt het voort!

 

Waar mogelijk worden er ook andere verbindingen gemaakt, waardoor er waardevolle initiatieven zijn ontstaan. Een paar voorbeelden:

  • Op één locatie wordt de ouderenkamer vanuit het buurtcentrum betrokken. De ouderen lezen voor aan de kinderen. Dit geeft dubbel resultaat. Bij de ouderen wordt de sociale leefwereld groter en voelen zij zich minder eenzaam. Ouders geven aan dat het voor de kinderen zonder grootouders in de buurt mooie contactmomenten zijn. Daarnaast is extra voorlezen altijd goed voor de taalontwikkeling!
  • Op een andere locatie schuift een jeugdverpleegkundige van JGZ op regelmatige basis aan. Op deze manier leert ze ouders beter kennen en wordt ze een vertrouwd aanspreekpunt voor extra vragen tijdens de officiele spreekuren om.
  • Tot slot zijn er ook locaties waar in de wijk een goede samenwerking is met de kinderopbouwwerkers in het kader van preventie.

OKI is vooral laagdrempelig en gezellig. Een fijne plek voor kinderen en ouders.

We willen je graag even bijpraten over het lopende traject rondom de herijking van de overdracht in Digidoor. Dit traject is opgezet om de overdracht van kinderen van de voorschool naar de basisschool soepeler te laten verlopen, zodat er een sterke doorgaande lijn ontstaat.

 

In opdracht van de gemeente Almere werken we aan het optimaliseren van de functionaliteiten binnen Digidoor. Het doel is om ervoor te zorgen dat de informatie-uitwisseling tussen voorscholen en basisscholen efficiënter verloopt, zodat scholen op tijd over alle nodige gegevens beschikken. Voor dit doel is een gebruikersgroep van afgevaardigden uit de voorscholen, kinderopvang en onderwijs samengesteld. Samen hebben we signalen uit het werkveld opgehaald om te weten welke veranderingen nodig zijn.

 

Een van de grote verbeterpunten is de introductie van twee nieuwe overdrachtsroutes binnen Digidoor, speciaal afgestemd op de situatie in Almere.

  • Route 1: Overdracht met eigen kindvolgsysteem (KVS) De gegevens uit het KVS worden toegevoegd als PDF-bijlage. Dit blijft ondersteund met een kwaliteitskader.
  • Route 2: Overdracht met een nieuw overdrachtsformulier (voormalige peuterestafette) Dit formulier is aangepast aan de specifieke behoeften van Almere, met extra velden voor bijvoorbeeld NT2 kinderen. Daarnaast biedt het meer ruimte om je observaties van een kind te noteren.

Aanvullende aanbevelingen vanuit het gebruikersoverleg:

  • Zorg voor duidelijke toelichting over nieuwe rollen en bevoegdheden binnen Digidoor.
  • Besteed aandacht aan de relatie met ouders; hun betrokkenheid is cruciaal voor een succesvolle overdracht.
  • Regel AVG-gerelateerde toestemming van ouders op een zorgvuldige manier.
  • Maak goede afspraken tussen voorscholen en basisscholen om een soepele samenwerking te waarborgen.

In januari 2025 start de toetsingsfase van het nieuwe Digidoor! Een groep pilotdeelnemers gaat hier minimaal 3 maanden mee aan de slag om de aanpassingen te testen. Daarna staan bredere kennis- en verdiepingsbijeenkomsten op dplanning, zodat je goed op de hoogte bent van de vernieuwingen.

 

Houd deze nieuwsbrief in de gaten, we informeren je hier regelmatig over het verloop van het traject. Daarnaast is Digidoor is een vast agendapunt op de wijknetwerkoverleggen. 

 

Bij andere vragen of behoefte aan verdere toelichting, kan je contact opnemen met projectleider Simone Krol-Brantenaar via skrol@deschoor.nl 

Wij tippen je graag over Drongo.nl, Drongo is een online platform over taal en meertaligheid. Een plek waar heel veel informatie en inspiratie te vinden is, zeer de moeite waard!

 

Het platform Drongo heeft samen met Onderwijscentrum Gent het project BeNeMinds (‘Multilingualism IN Dutch-speaking Schools in Belgium and the Netherlands') met steun van Erasmus+ georganiseerd. Ze zijn in Nederland en Gent op werkbezoek geweest bij basisscholen met inspirerende praktijken als het gaat over inzetten op meertaligheid en de thuistalen van leerlingen actief benutten in de klas. 

De werkbezoeken hebben een zeer leerzame videoroute voortgebracht.

 

Videoroute Meertaligheid

De Videoroute Meertaligheid bestaat uit 6 video's, inclusief handige gespreksleidraden en een handleiding. Met dit materiaal kun je gesprekken en werksessies organiseren over hoe je thuistalen kunt inzetten binnen teams en directies in het basisonderwijs. 

Het is gericht op het basisonderwijs, maar wij denken dat voorscholen en kinderopvang hier ook goede ideeën uit kunnen halen. Zie bijvoorbeeld de video's "Technieken en materialen in de meertalige klas" of "Samenwerken met meertalige ouders".

 

In de video's zie je duidelijk waarom de scholen het zo belangrijk vinden om ruimte te maken voor meertaligheid in de klas. Ze laten zien welke positieve veranderingen dit oplevert en geven je praktische tips om er zelf mee aan de slag te gaan. Er is een introductievideo en daarnaast zijn er video's die dieper ingaan op vijf verschillende thema's.

In september zijn de eerste wijknetwerkoverleggen van dit schooljaar weer gestart. De overleggen zijn een combinatie van Jonge Kind professionals en Passend Onderwijs. Er werd afgetrapt met het thema veiligheid en preventie met gastbezoeken van o.a. veiligheidsmanagers Almere, gebiedsmanagers en wijkagenten. Zij informeerden over de juiste wegen als er zorgen zijn over specieke kinderen en/of hun thuissituatie.

 

Tijdens de wijknetwerkoverleggen wordt er niet alleen kennis gedeeld over bijvoorbeeld de wettelijke kaders en het beleid rondom het (Jonge-) Kind, maar gaat het ook om het prioriteren van hun behoeften. Het is belangrijk dat we elkaar ontmoeten, zodat we gericht kunnen werken aan een doorlopende ontwikkeling voor kinderen van 0 tot 6 jaar. Dit vraagt om een gedeelde verantwoordelijkheid, iedereen, van pedagogisch coach, pedagogisch professional, IB'er, leerkracht, kinderopbouwwerker, Sterke Start, JGZ tot schooldirecteur en gemeentelijk beleidsmaker (de lijst is te lang om alles te benoemen), heeft een rol in deze gezamenlijke maatschappelijke taak.

 

De kracht van de wijknetwerkoverleggen is de praktische aanpak. Het gaat niet alleen over beleid, maar ook over de dagelijkse praktijk. We bespreken casussen en brainstormen, zodat we inhoudelijk goed op elkaar afgestemd zijn. Praktische zaken, zoals het verbeteren van de communicatie en het stroomlijnen van processen tussen alle betrokken organisaties, komen op de agenda.

 

Door verbinding te zoeken en onze krachten te bundelen, kunnen we echt een verschil maken. De wijkbijeenkomsten zijn de plek om informatie te delen en een duidelijke richting te geven aan de samenwerking. Zo zorgen we ervoor dat elk kind de beste ondersteuning krijgt, vanaf de allereerste stap.

 

Ben jij al aangesloten bij het netwerkoverleg van jouw wijk?

Voor meer informatie kun je contact opnemen met de Stedelijk coördinator Jonge Kind, Janneke van Vondel: jvanvondel@deschoor.nl

 

 

 

 

 

Ga jij dinsdagochtend 12 november as. naar het volgende Onderwijsnetwerk van Passend Onderwijs Almere? Er zijn zes interessante workshops waaruit je kan kiezen (o.a. vanuit VMCA, GGZ, Playing for Succes, het jonge kind en onderwijsconsulenten). 

 

Het thema is deze editie schoolaanwezigheid. Er wordt aandacht besteed aan de gevolgen en een positieve en preventieve aanpak, gericht op alle Almeerse leerlingen, in het basis- en voortgezetonderwijs. 

 

Dit thema is voor de voorscholen en kinderopvang op een andere manier van toepassing. Bij ons gaat het bijvoorbeeld om kinderen die om uitlopende redenen niet naar een voorschoolse verziening (kunnen) gaan en thuis blijven. Kinderen die extra ondersteuning kunnen gebruiken, lopen die op deze manier mis. 

 

3 Redenen om te komen:

  1. Uitgelezen gelegenheid om: Elkaar te leren kennen (korte lijnen!), elkaars expertise te erkennen, kennis te delen en samen te werken, boost voor effectieve hulp die past bij het kind en gezin in de eigen leefomgeving.
  2. Je helpt mee om het jonge kind structureel op de kaart te houden.   
  3. Je vindt er hulpmiddelen en praktische ideeën om direct in te zetten in jouw eigen praktijk. 

Ben jij erbij?

Lees hier verder voor meer informatie en om je aan te melden.

© De Schoor 2024
privacyreglement
Wie geen prijs stelt op deze nieuwsbrief kan zich hier afmelden.