Mariëtte Maring heeft in 2020 een inspirerende bundel met peuteractiviteiten samengesteld. Mariëtte maakt regelmatig gebruik van de bundel tijdens haar coachingstrajecten, hoe ziet zij dat terug?
“Ik was onlangs bij een voorschool in Almere Buiten, waar ze vanaf mijn komst met ‘Doe mee met Puk werken’. Er hing een hele muur vol met foto’s van thuisactiviteiten die ouders hebben gedeeld, zo leuk! Bij een locatie in Tussen de Vaarten gaf een Engelstalige Indiase vrouw aan dat ze blij was met de foto’s. Door de foto’s begreep ze beter waar de pedagogisch medewerkers en de kinderen mee bezig waren. Het werd voor haar nu makkelijker om zelf ook mee te doen. Daar word ik vrolijk van.”
De peuteractiviteiten zijn terug te vinden op onze website. In het onderstaande toelichtingsfilmpje zie je meer over de inhoud.
Op onze website onder 'Publicaties', hebben wij al enige tijd zelfreflectieformulieren voor interactievaardigheden staan. Vanuit het werkveld krijgen we de feedback van pedagogisch medewerkers en pedagogisch coaches dat zij blij zijn met deze formulieren. Zij geven echter ook aan dat ze moeite hebben met het invullen daarvan. Om die reden hebben wij de documenten aangepast.
We denken dat het doel van deze zelfreflectieformulieren in de nieuwe uitvoering beter tot z’n recht komt. Het doel is namelijk: Stap voor stap, op een cyclische wijze je eigen interactievaardigheden professionaliseren! Deze nieuwe versie biedt daar alle ruimte voor.De 6 interactievaardigheden blijven uiteraard ongewijzigd en bestaan uit:
TIP !Het is aan te raden om voor het gebruik van de zelfreflecties eerst de handleiding door te lezen. Ga daarna aan de slag met de nieuwe formulieren en doe er je voordeel mee!
We hopen dat alle pedagogisch medewerkers en pedagogisch coaches, veel profijt hebben van deze nieuwe documenten en dat het jullie helpt te groeien in je vak. Mochten jullie vragen of opmerkingen hebben over (het gebruik van) de formulieren, dan horen we dat uiteraard graag.
Onze workshopsreeks van 2021 is ten einde. Dankzij de digitale uitdagingen van Corona is het ons gelukt om een interessant online programma met jullie te delen. We hebben genoten van jullie betrokkenheid als deelnemers. Een belangrijke tip die we van jullie kregen: “Graag meer variëren in tijdstippen en dagen van de aangeboden workshops”. We doen ons uiterste best om daar in 2022 nog meer aan tegemoet te komen. Naast tips, kregen we ook een aantal tops, waar we heel trots op zijn. Hieronder een paar die we jullie niet wilden onthouden. Hopelijk treffen we elkaar weer tijdens de workshops in 2022!
Maaike van der Sande, pedagogisch coach en beleidsmedewerker van Kindercentrum Ikky naar aanleiding van de workshopserie Pientere Peuters. “Er werd weer, zoals ik van de VVE coaches gewend ben, een brug geslagen tussen de verschillende ervaringen en kennisniveaus van de deelnemers”
Ellen Kastermans, pedagogisch medewerker en pedagogisch coach Kinderopvang Kiekeboe. "Bedankt maar weer! Alle VVE workshops/ trainingen die ik gevolgd heb, zijn zo interessant, leerzaam, zinvol/nuttig; vooral ook door jullie professionele, deskundige en respectvolle betrokkenheid! Ik wilde dit toch een keer gezegd hebben zonder een evaluatieformulier :)"
Bianca de Wispelaere, pedagogisch medewerker bij Voorschool Babbelz! van Kinderopvang Second Home na de workshop Interactief voorlezen: "Ik heb er heel erg veel aan gehad en heb er zin in om er mee aan de slag te gaan!".
Lokaal Educatieve Agenda (LEA)
Brengen jullie ook regelmatig een bezoek aan de LEA website? LEA staat voor Lokaal Educatieve Agenda. Op deze website vind je onder meer, praktische en informatieve documenten gericht op jonge kinderen van 0 tot 6 jaar.,
Daarnaast kun je daar het LEA ambitiedocument 'Samen Doen' teruglezen. Dit document beschrijft de gezamenlijke visie van alle samenwerkingsverbanden en de gemeente in Almere. De visie is uitgewerkt in doelstellingen gericht op optimale kansen voor alle kinderen in Almere. Het uitvoeringsplan loopt tot eind volgend jaar. 2022 is daarom een belangrijk jaar, waarin de nieuwe ambities voor de komende 4 jaar worden vastgesteld. Zeker de moeite waard dus om deze website goed in de gaten te houden!
Peuterestafette in Digidoor
Digidoor of te wel: Digitaal doorstromen! Het systeem waarbinnen we de peuterestafette invullen en doorsturen naar de basisscholen.
In theorie is Digidoor een mooi en praktisch instrument. Makkelijke communicatie zorgt voor een goede doorgaande lijn tussen voor- en vroegschool. In praktijk kom je soms echter ook (technische) vragen tegen, waardoor het niet altijd even soepel gaat. Wij krijgen hier regelmatig vragen over.
Goed om te weten! De helpdesk van Digidoor staat altijd klaar om jullie vragen te beantwoorden. Nadat je bent ingelogd in Digidoor, ga je via het 'kopje contact' naar het contactformulier. De berichten vanuit het contactformulier komen automatisch aan bij de helpdesk (via info@digidoor.nl).
Hoe kunnen wij als coachteam helpen? Binnen Digidoor kun je een handleiding downloaden. Op dit moment zijn we in overleg met Digidoor bezig om de belangrijkste handvatten uit de handleiding op een rij te zetten. Omdat wij veel contact hebben met de voorscholen kunnen wij snel een koppeling maken met de praktijk. Op deze manier hopen we een handzaam overzicht te kunnen maken die aansluit bij de vragen vanuit voorscholen. We houden jullie op de hoogte van onze vorderingen! Tot die tijd kun je voor inhoudelijke vragen over Peuterestaffete natuurlijk altijd bij ons terecht. Mail ons gerust via coachesvve@deschoor.nl.
Volgende nieuwsbrief
Onze volgende nieuwsbrief komt uit in december. We delen graag praktische tips en zoveel mogelijk relevante informatie. Mocht er vanuit jullie behoefte zijn om een specifiek onderwerp te belichten in onze volgende nieuwsbrief. Wij staan open voor suggesties! Laat het ons weten: coachesvve@deschoor.nl